A logó az arculat legfontosabb, legmeghatározóbb eleme. A logó képvisel “téged”, egyedivé tesz és megkülönböztet, legyen az a saját céged, márkád vagy akár egy adott terméked.
Milyen legyen egy logó?
A megfelelő logó tükrözi a szemléletmódot, az identitást, kifejezi mindazt, amit Te és/vagy a céged, márkád képvisel.
A logó másik meghatározó szerepe, valamint célja az azonosíthatóság, az egységes, következetes megjelenés. Egy színeiben, formájában, kivitelében is jól kialakított logó belevésődik az emberek agyába, egy pillantás elég, hogy felismerjenek téged, vagy a márkádat, és igazából ez a legfontosabb.
A jó logó beazonosít, megkülönböztet, és kifejez
Mit szeretnék, ha gondolnának a vevők a cégemről? Mit üzenek nekik? Mit akarok elültetni a fejükben, amikor eszükbe jutok?
Például:
Hogyan épül fel egy logó?
Alapvetően a logó két-, esetleg három részből épül fel:
- embléma, szimbólum vagy jel (ez maga a logó)
- név, márkanév, cégnév, weboldal neve (a felirat)
- esetleg szlogen, jelmondat, kiegészítő sor a logóban
A logó stílusának kialakítása
Színek:
- A meleg színek (sárga, narancs, piros) izgalmat, szenvedélyt, pozitivitást sugallnak.
- A hideg színek (ibolya, kék, zöld) a víz és a természet színei, visszafogottságot tükröznek.
- A semleges színek, a szürke konzervatívságot és formalitást sugall, mégis a modernitás jegyeit is magában hordozza, a fehér a tisztaság szimbóluma, minden más szín jól érvényesül mellette, a fekete az elegancia, az erő színe, ám egyben a gyász és a titokzatosságé is (leginkább szövegek színében használjuk).
Betűtípusok: A betű hangulata, stílusa legyen az arculatnak megfelelő. A választott betűtípusnak tükröznie kell a cég arculati üzenetét.
Formák: Lehetnek egyszerű, geometriai alakzatok, de bonyolultabb objektumok is.
Effektek: Ezekkel még kifejezőbbé tehető egy logó üzenete. Pl.: mozgás effekt, ami dinamizmust sugároz.
Logó típusok
A logótervezés folyamata mindig ott kezdődik, hogy el kell döntenünk, milyen típusú logóra van szükségünk ahhoz, hogy a logó a mi konkrét esetünkben elérje kellő célját, amiről is a cikk elején már részletesen beszéltünk.
Típusuk szerint a következő logókat különböztetjük meg egymástól:
Ikonikus logó
Ez a típus egyszerű, de merész módon jelképezi a márkád/terméked. A legtöbb esetben a kép elvont, stilizált módon kelti fel az érdeklődést. Aki ezt a típust használja egy nagyon egyszerű megjelenést követ, de dönthet úgy, hogy alkalmaz egy alternatív, feltűnőbb változatot is, ráadásul az emberi agy sokkal fogékonyabb az ilyen egyszerű formákra. Amennyiben nagyobb cég/brand építésében gondolkodsz, javasolt ennek a típusnak a használata.
Szöveges logó
Ezek egyedi stílusú szöveges logók, szó szerint megnevezik a márkát. Nagyobb cégek sokszor saját betűtípust terveztetnek, így garantáltan egyedivé tehető ez a megoldás. Logó szempontjából ebben az esetben van talán a legnagyobb jelentősége az ötletes, egyedi névválasztásnak, hiszen a logó magát a nevet viseli mindenféle szimbólum, vagy figurális elem nélkül.
Vegyes logó
Ezek a logók ötvözetei a szöveges és ikonikus/szimbólumos logóknak, a képi szimbólum és a szöveg írásmódja közösen adja a jellegzetességet, felismerhetőséget.
A logótervezés folyamata
Egyeztetés a megrendelővel
A logótervezés megkezdése előtt be kell gyűjtenünk a szükséges információkat, mik az elképzeléseid a tervezendő logóról. Kellően meg kell ismerni a céged/márkád, annak profilját, szellemiségét, üzleti célkitűzéseit, hogy egy “Téged” minél jobban képviselő logót tervezzünk. Csak ezek után kerül sor a forma-, és színvilág kialakítására, mit sugalljon, milyen benyomásokat, érzéseket váltson ki. Ha ezek nincsenek meg, a célközönség nem fog felfigyelni egy cégre/termékre, vagy szolgáltatásra.
Első körös elképzelések
A következő lépés a logó megtervezése a megbeszélés során elhangzottak szerint. Elkészítjük az első, kezdeti logó terveket. Általában 2-3 db előzetes logótervet szokás készíteni, de ez változhat, ha nagyon jó ötletek támadnak, azoknak is szabad utat kell engedni. Egy dolog viszont fontos: “a kevés néha több” elve alapján nem szerencsés túl sok tervet küldeni, az csak zavart kelt, megnehezíti a választást. Akármilyen sok elképzelésünk is van, ki kell választani a legjobbakat (legyen az 3 db, max. 4), és azokat mutatjuk csak be.
Finomítás, kialakítás: a részletek
Az irányvonal kiválasztása után tovább dolgozunk a logóterven. Minden részlet kialakításra kerül. Több lehetőség is adott, egyik sem feltétlenül a könnyebb út. Van aki egy meglévő arculathoz kéri logóját, ebben az esetben (ha az arculat is használható minőséget képvisel) annak tükrében kell mind a színeket, mind a kialakítást elvégezni. Egy minimal vagy flat megjelenéshez nem rendelhetünk hozzá egy “dombor nyomott” effekttel készített logót. Emiatt igazából már a megbeszélés fázisában érdemes egyeztetni ezekről a dolgokról, figyelni kell, hogy már az első körös elképzelések is a megfelelő irányba tereljék a tervezés folyamatát.
Az elkészült logó
Amikor elkészül egy logó, következik annak átadása. Ebben a fázisban sem engedjük el a kezed, hiszen sokszor ilyenkor következik a számodra nehezebb feladat. Ha nem csupán egy weboldalon akarod használni az elkészült logódat, segítségedre lehetünk, hiszen minden olyan formátumban megküldjük számodra a logót, amikre szükséged lehet: nagy felbontású, nyomtatásra is alkalmas képi állományként, és szerkeszthető vektoros formátumban. Sok tervező cég nem szívesen adja ki a forrását, abban reménykedve, így kötve magához az ügyfelet, garanciát szerezve arra, hogy a későbbiekben is náluk dolgoztatnak. Ez helytelen hozzáállás, ha igazán jól dolgoztunk, úgyis visszatérsz hozzánk a jövőbeni feladatokkal. Nem igaz? 🙂
A leírtak segítséget nyújthatnak a megfelelő logó kiválasztásában, de valójában sokkal fontosabb, hogy a megfelelő tervező céggel vedd fel a kapcsolatot, hiszen végső soron nemcsak a munkaórákat, hanem a szakértelmet, a belefektetett szellemi energiát, szaktudást is meg kell kapnod. Természetesen, ha nem hagyod magad a “jó mederbe” téríteni, akkor nincs az a szakértő gárda, aki igazán jó munkát tudna végezni. 🙂