Lassan kitavaszodik már és egyre inkább belebonyolódunk a 2015-ös év munkáiba, ezért nézzük hát mielőbb tovább, hogy mivel tudunk még előrukkolni, hogy idén is trendik maradjunk, sőt, akár a többiek előtt járjunk egy lépéssel, és az első tavaszi babérokat mi arassuk le (és legalább egy jó krumplifőzeléket főzhessünk)!
Láss a számok mögé, és dönts okosan!
Mára már mindenki tudja, mennyivel mérhetőbb az online marketing, mint bármilyen más offline marketing, legyen az TV-s, rádiós, vagy nyomtatott média hirdetés.
Rengeteg módszer van, számos szoftver, amiket érdemes használni, beépíteni honlapunkba. Segíthetnek megismerni látogatóink böngészési szokásait, demográfiai jellemzőit, illetve ami még fontosabb, segíthetnek fejleszteni a felhasználói élményt, hogy még inkább „otthon érezzék” magukat látogatóink, és ne akarjanak elmenni honlapunkról, ezáltal a konverziót, és bevételeinket növelve.
Egyre fontosabb azonban az is, hogy ezek az adatok, amiket kinyerünk a különböző szoftverekből (Google Analytics, Clicky, Piwik, 4Q, Clicktale,Crazy Egg, stb.) valahogy összeálljanak egy használható adathalmazzá, így 2015 már az automatizálásról is fog szólni, azaz arról, hogy a kinyert adatokat minél egyszerűbben értelmezhessük és hasznosíthassuk anélkül, hogy mindent egyesével végigbogarásznánk.
Ha már méred, és figyelgeted, lovagold meg a lehetőségeket…
A remarketing, vagy retargeting módszerek (alapvetően ugyanazt jelentik, csak a remarketing kifejezéssel a Google 2010-es remarketing Display kampányánál állt elő, míg a retargeting a módszer szakkifejezése) arra valók, hogy a közönséged viselkedését megfigyelve, arra alapozva a legrelevánsabb célközönségednek – akik a leginkább hajlamosak konvertálni, azaz megrendelni, igénybe venni szolgáltatásaidat – jelentesd meg hirdetéseidet. Ez a vásárlóknak is jó, hiszen csak a számukra érdekes hirdetéseket fogják így látni, “win-win”.
Egyszerű a működése, az oldalad „megsütizi” az új látogatóidat (megjelöli, hogy jártak már a honlapodon), ezután az internetet böngészve az Adwords vagy Facebook remarketing eszközei ezzel kapcsolatos, számukra potenciálisan releváns hirdetéseket – köztük a te hirdetéseidet – fogják „feltálalni”.
Például ha esküvői ruhákat nézegettél múlt héten, figyeld meg, hogy esküvői helyszínekkel, esküvői gyűrűkkel, szolgáltatókkal kapcsolatos hirdetések jelennek meg.
Különösen azoknál hasznos a remarketing alkalmazása, akiknél a potenciális vásárlók nem azonnal döntenek a szolgáltatások igénybevételéről, vásárlásról, például nagyobb értékű termékek, szolgáltatások esetén.
2015-ben minden bizonnyal jelentős ugrás várható e téren is, egyre többen fedezik fel a módszer fontosságát, és azt, hogy a ROI (Return on Investment, vagyis a befektetés megtérülési mutatója) hatványozottan növekedhet a remarketing technikák használatával.
Egy dolgot fontos megjegyezni: A remarketing „áldozatai” már jártak a honlapodon, de nem álltak még készen a döntéshozásra. Legfontosabb tehát, hogy humorosan, vagy érdekes tényekkel, esetleg egy kiváló call-to-action felhívással próbáljuk meg konvertálásra bírni célközönségünket ezzel a kampánnyal. Idén ez lehet az egyik leghatékonyabb online marketing eszközöd.
A mobileszközök korában
2015-től a mobiloptmalizálás már nem csak amiatt fontos, mert az internet böngészők 15-20 %-a már valamilyen mobilfelületről nézi a honlapodat, hanem azért is, mert a Google idén be is jelentette, hogy a mobilos használhatóság most már kulcsfontosságú az optimális keresési eredmények eléréshez.
2015 második felére már minden bizonnyal csak azok a cégek könyvelnek majd el kiemelkedő eredményeket, akik full reszponzív weboldallal, mobil hirdetésekkel, és a mobilfelhasználók számára kiemelt tartalommal várják majd látogatóikat. Fontossá válik a mobil közösségi média elkülönülése is, a közösségi médiát mobileszközökről használó célközönség elkülönítése és direktebb célzása.
Ha még nem mobilbarát a honlapod, itt az ideje elgondolkodni miért is nem az még…
Ha pedig már a füled töve is reszponzív, jöhet a következő fontos lépés!
Igaz, hogy a rengeteg különböző mobileszközzel már szinte az emberek bőre alá férkőzhetünk, ugyanakkor pontosan emiatt a hatalmas reklámzaj miatt az emberek immunisabbá váltak hirdetéseinkre. Ezért nagyon fontos, amit már az első fejezetben is részleteztem, a releváns, ütős tartalom fejlesztése.
Azonban nem elég sajnos a jó tartalommarketing sem, 2015-re bizony sokan rádöbbennek arra, hogy önmagában ez is kevés, és tudatos, jól felépített marketing módszerekkel el kell juttatni az emberekhez ezt az érdekes tartalmat is.
Egyre inkább összeolvad tehát a tartalommarketing a SEO-val – ugyan ezek már eddig is igen szoros kapcsolatban álltak –, illetve a közösségi médiával is, mint a tartalom legegyszerűbb és legcélszerűbb megosztási eszközével.
A gerillamódszerek és a videómarketing lehet az igazi áttörés
A videómarketing egyre nagyobb teret nyer magának, elsősorban a mobil tartalomfogyasztás növekedésének köszönhetően. Felgyorsult a világ,az emberek egyre kevésbé szeretnek hosszasan olvasgatni weboldaladon a szolgáltatásaidról, inkább szívesebben néznek meg egy videót, ami összefoglalja nekik mondanivalódat. Figyelemre méltó, hogy a nagyobb cégek is egyre inkább átcsoportosítják TV hirdetésekre szánt marketing keretüket az online videómarketingre. Az egyik legjobb elérést és ezáltal befektetés megtérülést a gerillamarketing, avagy vírusvideók hozhatják a mikro-és kisvállalkozók számára.
A gerillamarketing nem olyan ijesztő, mint ahogy az hangzik. Az eredeti kifejezés Jay Conrad Levinsontól származik, melyről 1984-es Guerilla Advertising című könyvében írt. A gerillamarketing kifejezés a gerilla hadviselésből ered, mely a taktikus (csapdák, razzia, szabotázs), meglepetésszerű támadáson alapszik. A gerillamarketing hasonló taktikákat alkalmaz a marketingben.
Ebben a 2007-es ATV-s kisfilmben (kis finomság a videóban, amikor elhangzik a bűvös szám, miszerint a háztartások 20 %-ában volt akkor még csak internet) szépen bemutatják, miről is szól ez, én nem fogok ezért részletekbe bocsátkozni.
Sok gerillamarketing képet, videót már egyébként biztosan ismertek is, csak talán nem is tudjátok, hogy az gerilla marketing volt, amit láttatok. A képeken látható ötletektől kezdve, a flashmob videókon át a nagyobb szabású, már kicsit költségesebb kampányokig, mint ez a Coca-Cola videó.
Talán a flashmobok a legismertebbek itthon, mivel videókként könnyen elterjednek hazánkban is, míg a képeken látható egyszerűbb, alacsonyabb költségvetésű, de szintén nagyon hatékony rajzok, táblák, plakátok már kevésbé ismertek.
Sajnálatos és meglepő egyszerre, hogy itthon még mindig nem terjedt el ez a fajta hirdetési módszer, hiszen pont a kisebb marketing büdzséjű cégeknek lettek ezek igazán kitalálva.
A graffiti például – ami mindenkinek elsőre vagy az ocsmány falfirkákat, vagy a börtönbüntetést juttatja eszébe – egy kiváló, és a törvényekhez igazodva legális módja lehet a reklámnak.
Ha például van egy szabad falfelületed, graffiti művészekkel ötletes, figyelemfelkeltő reklámfelületet varázsolhatsz belőle. Ha pedig szeretnél egy pár napig tartó üzenetet közölni vásárlóiddal, mi sem jobb erre, mint a bejáratod előtti járdára krétával rajzolt képes felhívás.
Sok minden beletartozik még a gerillamarketing kategóriába, például Huszti János ingyenesen elvihető képeket felsorakoztató utcai kiállítása is.
A lehetőségek tárháza korlátlan, csak egy kicsit másképp, kreatívan, out-of-the-box aggyal kell gondolkodni, és máris megtalálod a Neked való, többiek közül kiemelkedő ötletet. Legyen az egy falra vetített videó, a főtéren, céges pólókban egy táncos-zenés műsor kollégáiddal, egy figyelemfelkeltő szóróanyag (nem a hagyományos egyoldalas papír, hanem valami új forma, színvilág vagy éppen elhelyezés), vagy matricázás a város különböző helyein.
A leghatékonyabban kiaknázni persze ezeket a taktikákat is egy erőteljes közösségi média stratégiával és online marketing automatizációval kombinálva lehetséges.
Látható, hogy sok minden változik, új trendek születnek idén is, sok régi változik, vagy újra előtérbe kerül. A legfontosabb, hogy tervezd meg, mit, mikor és hogyan csinálsz, és próbálj meg kreatív lenni és versenytársaid közül kiemelkedni.
Nem érdemes tehát másolni a szomszéd bolt szórólapját, vagy Facebook bejegyzését, inkább Te legyél az, akit próbálnak majd lemásolni a többiek. Ebben persze elkelhet a segítség, de mi pontosan ezért vagyunk! Kattints ide, és kérj tőlünk ajánlatot, javaslatokat marketinged felpörgetésére!