A PR szakma egyik legismertebb szlogenje szerint „a mókus is patkány csak jobb a PR-ja”. A PR, vagyis a public relations „közönségkapcsolat” kiindulópontja, hogy mit gondolnak az emberek rólad, vagyis a cégedről. A mókus esetében a jó PR azt jelenti, hogy a népesség nagy része pozitív, szeretetteljes fényben látja őket. 

A legtöbben örömüket lelik abban, hogy magokkal etessék őket, nevetgélnek azon, milyen aranyosan szaladgálnak a fákon, ugrálnak ágról-ágra, mondhatnánk „mókuskodnak”.

Ezzel szemben a patkányoknak már az idők kezdete óta rossz a PR-ja, ők a betegséghordozó, csatornákban élő, gusztustalan, koszos állatok.  És bár a Ratatouille című mesében is  ez a kiinduló szerepkör adatott nekik, mégis a történet előrehaladtával pozitív figurákként ismerjük meg őket , és igazán a szívünkbe lopják magukat- mondhatnánk, hogy ez a mese egy igazi PR kampány az egyébként “rosszhírű” patkányok számára.

És mégis ennek ellenére is, a mai napig a patkányok nem a szívünk csücskei. Habár alapvetően alig eltérő a két állatfaj, mégis más kép került be róluk a köztudatba.

Mit is mond ez nekünk? Először is a “jó PR” az egyik legfontosabb ahhoz, hogy az embereket a saját oldaladra állítsd.  De mit nevezünk jó PR-nak? A jó PR azt jelenti, hogy széles körökben jó hírneved van és mindenki tudja, hogy Tied az a cég, amelyik a piacodon elsőrangú, minőségi termékeket és szolgáltatásokat nyújt vevőidnek, és elismerik legmagasabb színvonalú ügyfélszolgálatodat.

Mindenannyian erről álmodunk persze, de mi van azokkal, akik még nem tartanak itt? Akiknek gyakorlatilag csak az a néhány már meglévő vásárlója tudja, hogy egyáltalán létezik? Hogyan ismertetheted meg új emberekkel céged egyedi erősségeit?

A mókus és a patkány PR csatája - a mókus olyan mint egy patkány csak jó PR-ral

Minden cégnek, mely másokkal kapcsolatba kerül, szüksége van arra, hogy pozitív képet mutasson magáról és tevékenységéről a világnak. Mi másért lenne azoknak a cégeknek is weboldala, melyek nem értékesítenek közvetlenül azon keresztül?! Igen, a weboldal is egyfajta PR eszköz – manapság talán az egyik legfontosabb.

Számtalan módja van persze, hogy új ügyfeleket szerezz. Az egyik legalapvetőbb, hogy további ajánlásokat, hirdetést, kapcsolatépítést kérsz elégedett vásárlóidtól – nagyon fontos, KÉRD MEG ŐKET: maguktól ugyanis nem biztos, hogy ajánlgatni fognak. Megkérni őket viszont ingyen van, nem igaz?

A reklám, legyen az nyomtatott vagy online médiában, bizonyított módja az ismertség növelésének. De a kínálat napról napra bővül, a választás egyre nehezebb. Az online média agresszív előre törése ellenére is még a mai napig rettentő erős a nyomtatott sajtó jelentősége. Az emberek bizonyos dolgokról jobb szeretnek nyomtatott formában olvasni, bizonyos magazinokhoz, napilapokhoz továbbra is ragaszkodnak. Fontos tehát okosan választani, hogy a marketing célra fordított pénz ne pénzkidobás legyen. A számodra megfelelő médiaeszköz kiválasztásáról bővebben itt olvashatsz.

Kisvállakozásként is van lehetőséged a hagyományos értelemben vett PR-ra. Egyszerűen be kell kerülnöd az újságírók látókörébe. Megteheted ezt különböző rendezvényeken, szakmai fórumokon való részvétellel, illetve megfelelő kapcsolatépítéssel. Persze manapság az online médáival sokkal egyszerűbb, hiszen tematikus weboldalakon, blogokban, fórumokon, tartalommegosztó oldalakon (YouTube, Pinterest) megjelenni igazi kincs egy kisvállalkozás számára, és ami nem elhanyagolható előny, ezek többnyire ingyenesek.

Mit nevezünk jó PR-nak? Ratatouille - a patkány PR meséje

Rengeteg különböző elemből áll a PR. Jelentsen az kiállításokon, rendezvényen való megjelenést, jótékonyságot vagy szponzorálást  (akár a legkisebb formájában is), újságcikket, online PR, közösségi média vagy egy bemutató film, a fő célok mindig változatlanok; a céged megismertetése közönségeddel, vevőiddel, termékeid, szolgáltatásaid megszeretettetése és a lojalitás megszerzése és megerősítése. A PR  ezeknek a céloknak az elérését segítő kommunikáció tudatos szervezését jelenti. És a hangsúly mindig a tudatoson van.

Összességében be kell látnunk: kemény üzleti világban élünk, és csak akkor van esélyed előnyhöz jutni, ha folyamatosan használod a megfelelő reklám és PR eszközöket és következetesen építed fel saját márkádat (branding), hogy a célcsoportod megtudja milyen jó is vagy!