Szeretném előre bocsátani, mindenkinek szíve joga, ha úgy érzi, saját maga akarja elkészíteni weboldalát. Lebeszélni sem akarok senkit, viszont úgy gondoltam, nagyvonalakban bemutatom hogyan is zajlik nálunk egy weboldal elkészítése, hogy könnyebben eldönthesd, hogy bevállalod saját magad, vagy inkább szakemberre bízod vállalkozásod online sikerét.
CMS vagy nem CMS – ez itt a kérdés
A fogalmak tisztázása végett, a CMS a Content Management System, vagyis a tartalomkezelő rendszer rövidítése. A weboldalaknál ez pontosan a WCMS, vagyis a webtartalom-kezelő rendszer, mely arra hivatott, hogy leegyszerűsítse a weboldalkészítés folyamatát, és bonyolult programozási ismeretek nélkül készülhessenek weboldalak. (Bővebben: Wikipédia)
Vannak ezek között nyílt forráskódú, és zárt forráskódú rendszerek, a legtöbbek által használt és általunk is a legjobbnak tartott ezek közül a WordPress. A világon 1,2 milliárd élő weboldal van hozzávetőlegesen, ennek pedig majdnem a fele WordPress weboldal, és olyan nevek, cégek használják, mint a BBC America, The New Yorker, Sony Music, MTV News, Quartz, The New York Times és még sorolhatnám.
Magyarországon azonban trend lehúzni világszerte elterjedt dolgokat, így a CMS rendszerekről is sokakat lebeszélnek a “szakértő” véleményvezérek, általában az alábbi két indok valamelyikével.
Az egyik eset, a programozók által sokat hangoztatott ok, miszerint a CMS rendszerek nem biztonságosak, vagy épp olyan szinten korlátozottak, hogy maximum egy egyszerű blogot, vagy bemutatkozó oldalt lehet velük összerakni.
Mondják ezt WordPressre, Drupalra, Joomlára, bármire is, hiszen ezek a rendszerek alapvetően elveszik a kenyerüket, legalábbis a régi vágású programozóknak mindenképp, hiszen sok programozó már átállt arra, hogy ezekre a rendszerekre fejlesszen kiegészítőket, sablonokat, egyéb extra funkciókat.
A WordPress legtöbbet hangoztatott gyengeségéről, arról, hogy nem biztonságos a rendszer az alábbi videóban Szilágyi Balázs WordPress és SEO oktató egy remek összefoglalót készített.
A Te szempontodból ami fontos, hogy megéri-e neked egyedi fejlesztésű oldalra rábeszélni magad. Nos, ez alapvetően tényleg csak attól függ, milyen funkciókat szeretnél a honlapodon. Vannak olyan funkciók, amik egy laikus számára ugyanis bonyolultnak tűnhetnek, azonban könnyedén kivitelezhetők CMS-ben is, ráadásul sokkal kedvezőbb áron. Erre mi mindig javaslatot teszünk neked szükség esetén a munka felmérésekor, és tényleg csak akkor ajánljuk egyedi fejlesztésű honlap elkészítését, ha olyan funkciókra van szükség, amik formabontóak és teljesen egyedi megoldást igényelnek.
DIY – avagy „Csináld magad” weboldalak
A másik, amiről ebben a bejegyzésben alapvetően beszélni szeretnék, a DIY, “do it yourself” azaz “Csináld magad” weboldalkészítés, egyszerű CMS rendszerben, egy ingyenes vagy fizetős sablon segítségével.
Legyen az Wix, Joomla, Drupal, WordPress vagy egy online weboldalszerkesztő szoftver, sokan döntenek a saját elkészítés mellett mondván, hogy ezek a rendszerek pont erre lettek kitalálva, hogy programozási ismeretek nélkül használhatók. Ez utóbbi igaz is, részben, bár sok mindenhez mégis szükséges valamilyen szintű programozási ismeret, erre lentebb kitérek még.
Azonban ami ennél is fontosabb, a design és marketing háttér a weboldalkészítés során, és ez az aminek nem csak a programozók vannak híján (tisztelet a kivételnek), de alapvetően a cégvezetők, cégtulajdonosok is.
Ezt a megoldást inkább kisebb cégek, egyszemélyes vállalkozások választják, ahol a tervezéstől a kivitelezésig, a könyveléstől a termékfotózásig mindent a cégvezető csinál.
Na, nincs is ezzel semmi baj, szerintem mindenki így kezdi, de van, amit igenis muszáj kiengednünk a kezünkből és szakemberre bízni. Ilyen dolgok azok, amiken az “életed múlhat”, mint például egy lobotómián, hiszen azt sem állsz neki magadnak megcsinálni, nem igaz?
Gondolj arra, hogy a vállalkozásod sikeréhez, ezáltal az életben maradásodhoz is fontos egy jól összerakott weboldal, ami nem csak szép, nem csak bemutatja a világhálón, hogy ki vagy és mit kínálsz, de meg is győzi az embereket arról, hogy téged kell válasszanak.
Miért?
Mert lehet bármilyen jó is a terméked vagy szolgáltatásod, kívülről nézve csak egy halacska vagy a tengerben, egy a sok közül, és muszáj prezentálnod, hogy miért vagy te több és jobb, mint a többiek. Ehhez pedig tekints úgy a weboldaladra, mint a kirakatodra,
itt kell az “üzleted előtt elsétáló” embereket becsalogatnod az üzletbe, odabent pedig vásárlásra ösztönözni őket.
Ha magad állsz neki összerakni a weboldalad, vajon végig tudod-e gondolni egyedül, külső szemmel, hogyan rendezd be ezt a kirakatot? És ha igen, vajon birtokában vagy-e minden technikai információnak ahhoz, hogy tényleg igényesen, vevőcsalogatóan rendezd be? Úgy, hogy a potenciális érdeklődőid ne sétáljanak tovább a következő, hasonló termékeket, szolgáltatásokat kínáló boltba?
CMS rendszerben egyedi weboldal
Ha CMS rendszerben készített egyedi fejlesztésű (igen, kombináltam a kettőt, de tényleg ez írja le legjobban, amit mi is csinálunk) oldalt rendelsz, akkor a fenti hibákat elkerülheted, az “online kirakatod” becsalogathatja a vevőket boltodba, ahol szintén jól felépített technikákkal vásárlásra ösztönözheted őket. Ezt nevezzük konverziós útvonalnak a weboldalon, ami elengedhetetlen fontosságú, hogy a weboldalad ne csak egy üres kirakat legyen, hanem tényleg vevőket szállítson neked.
Persze itt is vannak rossz példák, és belefuthatsz olyan fejlesztő cégbe, akik csak azért kérnek el alsó hangon százezer forintot, hogy egy kiválasztott sablonra ráhúzzák az arculati színeidet, logódat, betegyék a képeket és a szövegedet. Sőt, nyíltan vállalják is, hogy egy kitöltendő úrlap alapján 5(!) nap alatt összerakják a weboldalad.
Nos, ahogy mondani szokás, lehet a munka jó, gyors és olcsó, és ebből kettőt választhatsz, ők a gyors és olcsót promótálják. Javaslom, ha ilyet látsz, tartózkodj tőle, mert kicsit több utána járással már jót is kaphatsz, akkor meg minek a rossz.
Ha úgy döntesz, hogy magad készíted el a weboldalad, bele fogsz ütközni olyan akadályokba, amikor bizonyos bővítményeket, alkalmazásokat úgy kell kombinálni vagy éppen működésében módosítani, amit már hozzáértés nélkül nem tudsz megtenni.
Ilyenkor egyesek úgy döntenek, lemondanak ezekről a funkciókról, mások programozóhoz fordulnak és így lesz egyedi fejlesztésű oldaluk, feleslegesen.
A weboldalkészítés előzetes felmérésén sok minden múlik
A weboldalkészítés feladatait, szükséges funkcióit a lehető legrészletesebben kell felmérni. Ha tőlünk kérsz ajánlatot, már első körben részletes megbeszéléssel kezdjük, ugyanis sokan az ötletek kirajzolódásakor még maguk sem tudják, mire is van szükségük. Ez alapján teszünk javaslatot akár az egyedi fejlesztésre is, ha szükségesnek látjuk.
Ha az oldalad a kért paraméterek alapján CMS rendszerben elkészíthető (az esetek 95%-ban ez így van), akkor is viszonylag nagy eltérés lehet két weboldal között. Éppen ezért, a vállalási idők és az árak is elég széles skálán mozognak, a határidők 15 és 60 munkanap között, míg az árak nagyságrendileg 100 és 500.000 Ft között alakulnak. Hiszen kérhetsz tőlünk olyan oldalt, amit maximum 25-30 munkaóra alatt el lehet készíteni, alapbeállításokkal, egyszerűbb funkciókkal, főoldallal, néhány aloldallal, kapcsolatfelvételi résszel, egyszerű designnal, vagy épp kérhetsz olyat, ami akár 150-200 munkaórát vesz igénybe, webáruházzal, foglalási rendszerrel, hírlevél feliratkozással, bonyolult blog vagy egyéb tartalmak rendszerezésével, egyedi design igényekkel, számos extra funkcióval.
Nagyon fontos a feladat felmérése során, hogy megállapítsuk a weboldalad elsődleges célját. Ehhez ismernünk kell célközönségedet is. Sokan nem tudják, ki a célközönségük, vagy úgy érzik, mindenkit érdekelhet a kínálatuk. Az első körös egyeztetések során, amennyiben nem egyértelműek ezek a célok, segítséget nyújtunk ebben is, szükség esetén részletes célközönség és versenytárs elemzést végzünk, és javaslatot teszünk a további irányvonalakra. Sokan itt csúsznak el, amikor maguknak készítik el weboldalukat. Nem mérik fel a célpiacuk igényeit, nem néznek körül a versenytársak között, így nem tudják megtalálni azt, amivel hiányt pótolhatnak a piacon.
A honlap tervezése során az elsőként összeállítjuk a honlap struktúráját és design elemeit. Ez az a pont, ahol azok, akik maguk készítik el weboldalukat általában végleg elvéreznek. A design tervezésében hozzáértés nélkül óriási webergonómiai hibákat követnek el, illetve strukturális igényeikkel csakis a sablon korlátai között mozoghatnak. Ha a sablon nem engedi alapból, már nem tudnak alapvető programozási ismeretek nélkül egy elemet jobbról balra áttenni, egy menüt kisebbre-nagyobbra venni, egy képet máshova, vagy máshogyan elhelyezni (és akkor még komplexebb dolgokat nem is említettem).
A kivitelezésben is rengeteg a hozzáadott „adalékanyag”
A kivitelezési folyamat során többször egyeztetünk veled, bemutatjuk a már elkészült részeket, oldalakat, menüket, felületeket. Javaslatot teszünk a legjobb kivitelezési lehetőségre, a webergonómia, a látogatók és a keresők szempontjából legjobb megvalósítási opciókra. Ezután, ha összeállt minden, esetileg feltöltjük a tartalmakat, akár több nyelven, elvégezzük a szükséges beállításokat amikaz élesítést még meg kell előzzék. A honlap átadásakor megkapsz minden szükséges elérést a honlapod kezeléséhez, betanítjuk az adminisztrációs felület használatát, sőt legalább 1 hónapig nem engedjük el a kezed, az oldal átadását követően is segítséget nyújtunk a használathoz.
Az idő pénz – miért nem arra fordítod amihez értesz?
Kiemelnék még egy érvet a “Csináld magad” weboldalakkal szemben. Egy “egyszerűbb” weboldalt nekünk 25-30 óra elkészíteni, neked 60-70 óra lesz legalább. Vagy azért, mert trial and error, próbálgatós módszerrel csinálod – és lesz amilyen lesz -, vagy mert ennyi idővel többet eltöltesz azzal, hogy utána olvasol, esetleg videókat nézel a témában, időt szánsz rá, hogy kiismerd a környezetet.
Gondolj csak bele, nem tudnád hasznosan a vállalkozásod más szegmenseire fodítani ezt az időt? Mennyi pénzt kereshetnél meg a saját óradíjaddal kalkulálva ennyi idő alatt? Ennyi időt belefektetve lesz valamid, ami sem minőségében, sem müködésében sem olyan, mint kellene legyen, hogy profitot szerezzen neked. Nem végezted el a fontos biztonsági, és SEO alapbeállításokat, rossz template-et, és/vagy olyan rendszert választottál, amiben a fentiek egyáltalán nem, vagy nagyon nehezen módosíthatók. Ha mégis saját, vagy programozó általi egyedi fejlesztésű weboldal készítésére adod a fejed, légy körültekintő, olvass utána aminek csak lehet.