A digitális világ örök mozgásban van, éppen ezért a weboldalkészítés folyamata sem statikus, hanem egy evolúció, amely alkalmazkodik a technológia, a design trendek, és természetesen a felhasználói szokások változásaihoz.

A honlapkészítés és a célközönség kapcsolata

A honlapkészítés és a célközönség kapcsolata éppen emiatt válik egy rendkívül szerves és multifunkcionális kapcsolattá, ahol a vállalkozások és fejlesztők egyaránt próbálnak egy lépéssel a felhasználók előtt járni, előre látni és eleget tenni azoknak az igényeknek, melyek néha még a felhasználók számára sem teljesen tisztázottak.

Amikor a webfejlesztők és designerek belekezdenek egy új projektbe, az első és talán legfontosabb lépés a kutatás és a tervezés. Az információgyűjtés, azaz a kellő mennyiségű adat beszerzése, a piacon és a célközönségen belül rejlő igények, preferenciák feltárása. Ez magában foglalhatja a demográfiai adatok, felhasználói szokások, esetleges vásárlói utak és a konkurencia analízisét is.

Ismerd meg a Célközönséged

Nagyon sokan keresnek meg minket weboldalkészítéssel, online marketing feladatokkal kapcsolatban. Az egyik legáltalánosabb probléma az, hogy hiába értenek az ügyfelek magas szinten ahhoz amivel foglalkoznak, azt hiszik, hogy a termékük mindenkinek szól, mindenkit érdekelhet, korosztálytól, nemtől függetlenül. Pedig ha nem most kezdenek a vállalkozásba, ők maguk is néhány jól irányzott kérdés után be tudják azonosítani, kik azok akik rendszeresen vásárolnak náluk. Például egy budapesti cukrászda azzal kezdte, hogy mindenki a célközönségük, hiszen az „utca embere” bármikor betér hozzájuk, mindenféle népek keresik őket. De miután elkezdtük beszélgetni, máris leszűkítettük a célközönségüket, , hiszen kiderült, hogy elsősorban a házias ízek kedvelői mennek hozzájuk, ami már általánosságban a legfiatalabb korosztályra nem jellemző, főleg nők vásárolnak náluk süteményeket, hiszen ők gondoskodnak inkább a családi, ünnepi rendezvények sütemény ellátásáról, családosok térnek be hozzájuk helyben fogyasztásra, stb. Így máris a mindenki célzása helyett beazonosítottuk, hogy 30-50 közötti, budapest XY. kerületi családok és családos nők elsősorban a célközönségük. Nyilván ez nem azt jelenti, hogy mások nem fognak betérni, idősebbek vagy fiatalabbak egyaránt, férfiak is gyakran, de a marketing tervezés kulcsfontosságú első lépése az elsődleges célközönség beazonosítása.

  1. Ismerd meg a célközönség korát, nemét, földrajzi elhelyezkedését stb.
  2. Értsd meg, hogy a célközönség milyen információkat vagy szolgáltatásokat keres a weboldaladon.
  3. Vizsgáld meg a felhasználói utat a weboldaladon, és hogyan segítheted őket céljaik elérésében.

Ezeket nem kell magadnak elvégezni, ha egy jó webdesignert, webfejlesztőt kérsz fel az oldalad elkészítésére, ebben az esetben ezek a feladatok a webfejlesztés folyamatának részét képezik. A célközönség meghatározásának fontosságát már a tartalomstratégia kapcsán is említettük, itt olvashatsz róla bővebben.

Ezután a tervezés fázisa következik, ahol a gyűjtött információk alapján kezd kialakulni a honlap váza, a tartalmi és vizuális elemei. Fontos szempont, hogy a design ne csak esztétikailag legyen vonzó, de funkcionalitás szempontjából is hatékony.

A felhasználói élmény (User Experience – UX) és a felhasználói felület (User Interface – UI) tervezése során a központi kérdés, hogy a látogatók számára egyértelmű, könnyen értelmezhető és használható legyen a weboldal. Az információk átláthatóan és logikusan legyenek strukturálva, a navigáció intuitív, a grafikai elemek és színek összhangban legyenek a márkaidentitással és természetesen a célközönség ízlésvilágával.

Felhasználóbarát Design kialakítása

Egyszerű navigáció: Egyszerű és intuitív navigáció segít a felhasználóknak könnyedén megtalálni azt, amit keresnek.
Mobilbarát webdesign: A weboldalnak jól kell működnie minden eszközön és képernyőméreten, különösen mobiltelefonokon (ma már a felhasználók 60-90%-a mobilon néz meg egy weboldalt, a weboldal jellegétől függően)
Gyors betöltési idő (TTL): A lassan betöltődő weboldalak frusztrálhatják a felhasználókat és növelhetik az oldal elhagyási arányát.

Vonzó és Célratörő Tartalom:

Vizualitás: A színpalettának és a grafikáknak összhangban kell lenniük a márka identitásával és a célközönség ízlésével.
Tartalom: Hasznos, informatív, és a célközönség számára releváns tartalmat kell szolgáltatni.
CTA (Call-to-Action) Elemek: Biztosítsd, hogy a felhasználók tudják, mit kell tenniük a kívánt akció (pl.: vásárlás, feliratkozás) elvégzése érdekében, legyenek megfelelő számban és helyeken elhelyezett ún. call-to-action (cselekvésre ösztönző) gombok, felületek, melyekkel könnyen tovább haladhat az értékesítési tölcséredben. Ha szeretnél pár tippet a jó call-to-action gombokra, olvasd el ezt a cikkünket is!

Interaktív Elemek és Animációk

Engagement: Interaktív elemekkel növeld a felhasználók elkötelezettségét.
Animációk: Diszkrét animációk segíthetnek a felhasználók navigációjában és a weboldal dinamikusabbá tételében. A mai trendek szerint ezek nem feltűnő, szikrázó dolgok, csak finoman támogatják az oldal átláthatóságát, navigációját és az oldalélményt.

A technológiai háttér megválasztásánál is a felhasználói szempontokat érdemes szem előtt tartani. Például, egy e-kereskedelmi platform esetében a biztonságos, gyors és problémamentes vásárlási folyamatot kell biztosítani, amely szintén hozzájárul az ügyfél-elkötelezettség növeléséhez és a konverziók számának növeléséhez.

 

Visszajelzések és Tesztelés:

A webfejlesztés végén a weboldal tesztelése kulcsfontosságú lépés, mely gyakran figyelmen kívül hagyott, elkapkodott lépcső a fejlesztőknél, hiszen az ügyfél már sietne, élesíteni szeretné az oldalt, mielőbb használatba venni azt. Viszont az alapos tesztelés rengeteg későbbi fejfájástól megkímélhet minket, hiszen a tesztelési fázisban derülhetnek ki azok a kisebb-nagyobb problémák, melyek akadályozhatják a felhasználók zavartalan böngészését. A tesztelés nem csak a fejlesztési szakaszban, hanem az oldal élettartama alatt is folyamatos kell, hogy legyen.

Felhasználói tesztek: Végezz teszteket valós felhasználókkal, hogy észleld az esetleges problémákat és hiányosságokat a designban.
Visszajelzések gyűjtése: Készíts felméréseket vagy használj chatbotokat, hogy közvetlen visszajelzéseket kaphass a felhasználóktól.
A/B Tesztelés: Végezz A/B teszteket különböző design elemekkel és tartalommal, hogy megtudd, mi működik a legjobban.

És végül, de nem utolsósorban, az analitika és a folyamatos optimalizálás szerepe is kiemelkedően fontos. A weboldal statisztikáinak, a felhasználói viselkedés monitorozása és elemzése értékes betekintést nyújthat a felhasználói szokásokba, preferenciákba, amelyek alapján tovább lehet finomítani és optimalizálni az oldalt.

Összességében a weboldalak tervezése és fejlesztése egy dinamikus, folyamatosan változó folyamat, melynek során a felhasználók igényeit és a technológiai lehetőségeket egyensúlyban kell tartani, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak.