2015. április 21. az Ítélet napja.

Érvénybe lépett ugyanis a Google rendszerében egy új algoritmus, amely alapjaiban kavarja meg az eddigi mobilos keresési eredményeket.
“Mobilegeddon”: Mit is jelent ez pontosan?
Az új algoritmusnak köszönhetően a Google mostantól a mobilbarát oldalakat részesíti előnyben, legalábbis, ha okostelefonról vagy táblagépről kezdeményezünk keresést.
A cég illetékesei ezt már két hónappal ezelőtt bejelentették, így hagyva időt a honlapok üzemeltetőinek, hogy igazodni tudjanak a változáshoz. Erre azért volt szükség, mert a Google adatai szerint az internetes forgalom 60 százalékban immáron mobilos felületről történik. Igen, 60 %, és ez hónapról hónapra emelkedik.
A Mobilegeddon kifejezés onnan ered, hogy ennek a lépésnek nagyon sok weboldalra nézve igenis végzetes kimenetele lesz. A legnagyobb veszélyben azok vannak, akik még csak nem is tudtak a változásról, azok, akik értetlenül nézték, “ahogy a szomszéd pakol, és családostul a kocsiba vágja magát”, vagyis felkészültek a Mobilgeddonra és új, mobiloptimalizált honlapot készíttettek.
A gyakorlatban ezt úgy kell elképzelni, hogy azok az oldalak, amik nem mobilbarát minősítéssel bírnak, gyakorlatilag láthatatlanok lesznek a mobilos keresők számára. Potenciális látogatóik, érdeklődők, leendő ügyfelek számára. Na persze nem tűnnek el teljesen ezek az oldalak, mindössze a keresési találati listában hátra sorolódnak. Leghátulra, legyen szó akár egy magas pagerank értékű, korábban nívós keresési helyezésekkel bíró oldalról. Ez pedig egy olyan világban, ahol a legnagyobb harc a találati listás helyezésekért folyik, elsöprő erejű.
A legszomorúbb persze az, hogy sokan még csak nem is tudnak ezekről a kőbe vésett törvényszerűségekről. Nekik sem késő, de mihamarabb érdemes szakemberhez fordulni, és orvosolni a hibát, különben komoly érvágásra számíthatnak vállalkozásuk online forgalmában.
Na de mitől is lesz egy oldal mobilbarát?
A Mobilegeddon új algoritmusa azt vizsgálja, hogy az adott honlap, és annak aloldalai mobileszközön is kellő használhatóságot, megjelenést, vagyis felhasználói élményt biztosítanak-e. Nézi a betűméretet, a linkeket, a rugalmas, azaz a reszponzív felépítést.
A reszponzív vagy adaptív oldalak a mobilképernyő felbontásához alkalmazkodva – az egyes menüpontokat, képeket, grafikai elemeket egymás alá rendezve – jelenítik meg elemeiket, így a kis képernyőn is, legyen szó mobilról vagy táblagépről, tökéletes felhasználói élményt nyújtanak.
A Google a megjelenés mellett azt is figyeli, hogy a felhasználók mobilon is el kell tudjanak érni minden funkciót és műveletet.
Az oldal betöltési sebessége
Napjaink embere türelmetlen, kevés az ideje, gyorsan, hatékonyan akar információt szerezni, hiszen ő is folyamatos versenyfutásban él. A mobilos felületen még fontosabb, hogy a keresett tartalom, vagyis az információ a lehető leggyorsabban elérhető legyen. Ezt a sebességet meghatározza az oldal kódja, a megjelenített képek mérete és nem utolsó sorban a honlap tárhelyét biztosító szolgáltató. Ez a betöltési sebesség nem csak a felhasználók számára fontos, hanem a keresőrobotok is figyelik és a rosszabb betöltődési idejű oldalak szintén hátrébb sorolódnak keresési találatok között.
Amennyiben érdekel (persze hogy érdekel!), hogy a te oldalad mobilbarát, vagyis Google barát-e, és a Mobilegeddon irányelveinek, illetve a további Google mobiloptimalizálási törekvéseknek megfelel-e, itt ellenőrizheted le oldaladat a Google saját teszt oldalán.